Saturday, January 16, 2016

Despre profit si rentabilitate

 Lucrez de cand ma stiu. De mica mi-a placut sa am bani. Sa pot sa cumpar ceea ce e nevoie sa pot sa imi fac eventualele capricii.

Se spune ca banii nu aduc fericirea - si intradevar sunt de aceeasi parere.
Totusi, ma tot gandesc la diferitele firme care exista pe piata.
Ma gandesc cum tot apar tot mai multi si mai multi oameni bogati - si nu numai : cum cei care mostenesc firme fac milioane de dolari.

Ma gandesc, cati bani meriti pentru ca nu faci nimic? Dar... asta e un alt subiect.

Revenind la firmele noi, ma gandesc, oare care e profitul net care trebuie sa fie facut per angajat?
Eu, daca as avea o firma - si angajati, sper ca m-as multumi cu un profit net de 100-300 de euro. Adica, daca vreodata voi ajunge sa castig mai mult de 300 de euro de pe urma unui angajat, timp de 3 luni consecutive, imi voi pune un semn de intrebare: oare angajatul/ angajatii mei sunt foarte productivi? Oare lucreaza peste programul normal? Oare sunt prost platiti? Oare sunt prea putini pentru ceea ce fac?

Si sincer - daca 3 luni la rand as avea profit peste 300 de euro, dar mai mic de 400, i-as mari salariul omului meu cu diferenta. Daca e mai mult de 3 luni,  sa spunem 8, atunci i-as mari salariul cu inca 100 de euro. Eu tot as avea un profi bun. Ex:
Angajatul x : 3 luni imi aduce profit net de 340 de euro. Din luna a 4-a, ii voi mari salariul cu 40 de euro. Brut sau net, depinde de alte calcule. Daca din luna a 4, x mi-ar aduce un profit net de doar 300 de euro, e inca ok - pentru ca tot am castigat 120 de euro extra in ultimele 4 luni.  Daca dupa inca 5 luni , el isi pastreaza rentabilitatea, si imi aduce un profit de 340 de euro, i-as mai mari cu inca 100 de euro ( brut) . As avea un om multumit ( a avut 2 mariri in mai putin de un an - se vede respectat & apreciat) si eu as fi impacata cu mine ca am grija de oamenii mei, asa acum mi-as fi dorit sa aibe cineva grija de mine.

Daca sa spunem 6 luni, x mi-ar fi cu peste 450 de euro profitabil, atunci as avea o discutie despre promovare. Daca nu doreste , atunci i-as mari salariul cu 75-100 de euro Net.

Dar asta gandesc eu, pe niste bani imaginari.

Totusi, ma gandesc asa - daca ai 10 angajati - si faci intre 1000 si 3000 de euro net/ lunar, cu ei ar trebui sa fii multumit. Sau nu? Adica vorbesc dupa ce s-au acoperit toate cheltuielile - inclusiv dobanzi sau rate sau amortizarea investitiei, salariul tau de manager ( daca lucrezi) - si ramani in mana cu 1000 - 3000 de euro. Eu zic ca e bine. Daca ai 20 de angajati - ramai cu 2000-6000 .

Again, asa gandesc eu cu bani pe care inca nu i-am facut...dar cine stie, poate ca intr-o buna zi, voi avea ocazia.
Voi - ce parere aveti?

No comments:

Post a Comment