Thursday, September 11, 2014

Despre drumuri, drumeti si hoti la drumul mare

Mi-am primit carnetul de soferi de Mos Nicolae in 2010. Masina ( de firma) a venit in Ajunul Craciunului, in aceelasi an. De atunci am condus mai mult de 200.000 de km pe drumurile patriei. La care se adauga sutele de mii de km parcursi cu alti soferi - pe aceeleasi drumuri cariate. Drumuri care ne-au mancat sanatatea - mie si masinii mele, si milioanelor de soferi pe care ii are tara asta.

Cand eram mica nu intelegeam cum atatea si atatea echipe de ingineri constructori, maistrii, muncitori - interni si internationali - nu sunt capabili sa construiasca un drum care sa nu mai aibe nevoie de reparatii - macar cativa ani. De ce in fiecare primavara trebuie suuuuper carpit ceea ce abia s-a turnat? Ma gandeam ca asa e peste tot. Pana am mers la 19 ani in Germania. M-am dus sa studiez istorie si politici internationale - dar am avut sansa sa observ oameni, mentalitati, case, drumuri! Autostrazile din Germania au fost construite in anii '30. Si inca "merg". Taxele de drum sunt incluse in pretul carburantului - care este comparabil cu al nostru. dar raportat la capaciatea de cumparare, este incomparabil mai mic. La noi de ce nu se poate?

S-ar putea sa ma credeti naiva; stati linistiti - stiu si eu ca la fiecare tronson de drum mai apar cateva vilute, se mai cumpara cativa bolizi, se mai merge in vacante exotice. E ok. Si la altii - sunt sigura, pentru ca in principiu asa e omul - dar totusi ce ar trebui sa se schimbe sa fie putin mai bine? Eu am o idee : daca tot platim mult, pentru o treaba proasta, care trebuie carpita - nu mai bine am plati mult pentru o treaba buna - si pentru intretinere am plati tot mult? Adica daca s-ar face un drum - la care sa nu se fure, ci sa se fure din mentenanta? Sa platim pentru spalatul soselelor cat platim pentru constructia uneia noi? Macar ne pastram nervii intacti, economism timp si toata lumea e fericita: cei bogati ramana bogati, contribuabilii tot contribuabili, dar macar au mai mult timp pentru ei, pentru ceea ce le place, pentru familiile lor; au masini curate si functionale. Ce spuneti voi de aceasta idee?

Pe final va povestesc de un zvon: cum s-au furat kilometrii de autostrada in Italia? Prin anii '50 s-a contruit un tronson de cateva sute de kilometrii - cu o latime, pe hartie, de 15 m. Peste cateva zeci de ani, soseaua trebuia reabilitata. Cand s-au luat masuratorile s-a observat ca soseaua fusese cu 1 m mai ingusta.... Minunat...

No comments:

Post a Comment